Licentie-aanbod

Progressieve netwerkstreaming en client-side rendering van 3D-grafische inhoud

Client-side rendering van 3D-grafische inhoud die wordt gehost op een externe contentserver kan leiden tot lange opstartvertragingen, omdat de inhoud eerst gedownload moet worden voordat deze lokaal kan worden weergegeven. UHasselt heeft daarom een progressief netwerkstreamingframework ontwikkeld voor 3D-inhoud, waarmee client-apparaten geleidelijk een steeds completere versie van de 3D-scène kunnen renderen terwijl deze wordt gedownload, vergelijkbaar met hoe videostreaming werkt op populaire platforms zoals YouTube en Netflix. Het framework kan rechtstreeks worden gebruikt in webbrowsers of geïntegreerd worden in 3D-engines zoals Unity.

Client-side rendering van 3D-grafische inhoud die wordt gehost op een externe contentserver kan leiden tot lange opstartvertragingen, omdat de inhoud eerst gedownload moet worden voordat deze lokaal kan worden weergegeven. UHasselt heeft daarom een progressief netwerkstreamingframework ontwikkeld voor 3D-inhoud, waarmee client-apparaten geleidelijk een steeds completere versie van de 3D-scène kunnen renderen terwijl deze wordt gedownload, vergelijkbaar met hoe videostreaming werkt op populaire platforms zoals YouTube en Netflix. Het framework kan rechtstreeks worden gebruikt in webbrowsers of geïntegreerd worden in 3D-engines zoals Unity.

BELANGRIJKSTE EIGENSCHAPPEN EN VOORDELEN

  • Snellere opstart voor externe 3D-inhoud: gebruikers kunnen delen van de inhoud bekijken terwijl deze nog aan het downloaden is.
  • "YouTube voor 3D": directe toegang tot 3D-ervaringen met één klik.
  • glTF 2.0-compatibiliteit: glTF 2.0 is een gestandaardiseerd, uitbreidbaar en royaltyvrij formaat voor 3D-graphics, breed ondersteund in de industrie en recent aangenomen als standaard voor 3D-assets in de metaverse.
  • Conform webstandaarden: maakt gebruik van HTTP voor een vlotte integratie met internetinfrastructuur zoals firewalls en CDNs.
  • Server-side schaalbaarheid: inhoud wordt gehost op een standaard HTTP-server, terwijl streaming en rendering aan de clientzijde gebeuren voor optimale schaalbaarheid.en te detecteren en therapeutisch succes te monitoren.

MOGELIJKE TOEPASSINGEN

Ons framework voor de progressieve streaming van 3D-grafische inhoud is geschikt voor uiteenlopende toepassingen:

  • Gaming en 3D-virtuele werelden (inclusief de metaverse): gebruikers hoeven niet te wachten tot hun game of virtuele wereld volledig is gedownload op hun apparaat.
  • Remote locatieverkenning met interactieve 3D-graphics: ervaar 3D-weergaven van echte locaties zoals culturele bezienswaardigheden, historische gebouwen, enzovoort, rechtstreeks via je webbrowser.
  • E-commercewebsites met interactieve 3D-productvisualisaties: bekijk commerciële producten in 3D rechtstreeks in je webbrowser voor een realistischere online winkelervaring.

SAMENWERKINGSMOGELIJKHEDEN

We staan open voor strategische samenwerkingen om deze technologie in de industrie te introduceren. Ons onderzoekslaboratorium biedt mogelijkheden tot samenwerking via consultancy, onderzoeksprojecten en licentieovereenkomsten.

STRATEGISCHE PARTNERS

Het onderzoek dat tot deze resultaten heeft geleid, ontving financiering van het Horizon Europe-programma van de Europese Unie onder subsidieovereenkomst 101070072, MAX-R (Mixed Augmented and eXtended Reality media pipeline).

Blijf op de hoogte van onze nieuwste technologieën